Veelgestelde vragen
Hieronder vindt u het antwoord op de vragen die vaak worden gesteld.
TOP-10 vragen
U gebruikt hiervoor het online aanmeldformulier. Als wij uw gegevens binnen hebben, krijgt u van ons een bericht. Kijk voor meer informatie en het aanmeldformulier bij Aanmelden.
U gebruikt hiervoor het online afmeldformulier. U logt hiervoor in op Mijn pensioen en kiest voor het formulier Einde deelname. Als wij uw gegevens binnen hebben, krijgt u van ons een bericht. Kijk voor meer informatie ook bij Andere baan en/of Werkloos.
Met de premiecalculator berekent u zelf uw pensioenpremie en uw pensioenopbouw. U heeft hiervoor uw deeltijdpercentage en uw beroepsinkomen nodig. Kijk voor meer uitleg en de premiecalculator bij Premie berekenen.
U past uw rekeningnummer aan via het formulier Machtiging en wijziging automatische incasso (pdf).
U logt hiervoor in op Mijn pensioen en kiest voor Mijn archief. U vindt daar een overzicht van uw premienota’s en wijzigingsnota’s.
Bij de berekening van uw beroepsinkomen maakt het uit of u in loondienst of als zelfstandige werkt. Kijk voor meer informatie bij Inkomen opgeven.
U deelt hiervoor het aantal werkuren per week uit uw contract door het aantal werkuren dat bij uw werkgever gebruikelijk is. Met de premiecalculator berekent u zelf het deeltijdpercentage. Lees meer bij Premie berekenen.
U logt hiervoor in op Mijn pensioen en kiest voor Mijn archief. Hier vindt u al uw pensioenoverzichten en andere berichten. Kunt u het pensioenoverzicht zelf niet printen? Vraag dan een kopie van uw pensioenoverzicht aan via Contact, kies hier voor 'stuur ons een e-mail'.
Gaat u in Nederland trouwen of wordt u geregistreerd partner? Dan hoeft u uw partner niet zelf bij ons aan te melden. Gaat u samenwonen? Dan moet u uw partner wél zelf bij ons aanmelden. Kijk voor meer uitleg bij Trouwen of samenwonen. Als u in het buitenland woont, moet u uw partner altijd zelf bij ons aanmelden. U meldt uw partner aan via Mijn pensioen, kies voor Formulieren.
Het komt helaas voor dat u soms niet kunt inloggen op ons portaal. We begrijpen dat dit vervelend voor u kan zijn en hopen u met onderstaande informatie duidelijkheid te geven over de redenen achter de eventuele onbereikbaarheid van het portaal.
• Veiligheid: Het beschermen van uw gegevens is voor ons het allerbelangrijkste. Bij een mogelijke cyberdreiging of andere risico’s waardoor uw persoonlijke gegevens mogelijk onvoldoende beschermd kunnen worden, schermen we tijdelijk de toegang tot het portaal af.
• Storing of onderhoud: Er kan een storing in ons IT-systeem zijn. Daarnaast voeren wij regelmatig onderhoud uit aan de systemen waar uw persoonlijke gegevens zijn opgeslagen.
• Externe factoren: Wanneer er een storing is bij uw eigen internetprovider of bijvoorbeeld DigiD, kan dit invloed hebben op de bereikbaarheid van het portaal.